donderdag 16 september 2010

ONLINE - Drukwerk versus internet

Veel trafficers krijgen op dit moment te maken met een ommezwaai in werkzaamheden.

Digitaal printen
Ik kan mij nog herinneren dat ik films moest controleren en de PDF zijn intrede deed. Een trafficer werd opeens verantwoordelijk voor de kwaliteit van een PDF, want hiermee kon worden gedrukt. En omdat niet elke PDF voldeed kwam er de certified PDF. Instellingen voor een drukbare PDF kwamen vast te liggen. Door gebruik te maken van certified PDF kreeg de drukker de kwaliteit die de klant voor ogen had.

Er zijn twee belangrijke instellingen mogelijk. Een PDF-instelling waarop materiaal voor een krant moet worden aangeleverd en een PDF-instelling voor materiaal voor in magazines. De standaard voor aanlevering van advertentiemateriaal in kranten is vastgesteld op NewspaperAds_1v4. De standaard voor nederlandse tijdschriften is MagazineAds_1v4. Met deze profielen heb je 99% van het reguliere drukwerk.

Online campagnes
En nu krijgt menig trafficer met een steeds belangrijker wordend internet te maken. Deze verandering is op zich al enkele jaren aan de gang en ik denk dat veel trafficers 'de banner' al aan zijn werkzaamheden heeft toegevoegd. Van centimeters werden het pixels.

Het woord pixel is een samentrekking van de twee eerste lettergrepen van het Engelse picture element en staat voor een enkele punt (Eng.: dot) op het beeldscherm van de computer of in een digitaal beeld. Veel punten bij elkaar geven een beeld. Aangezien een beeldscherm bestaat uit pixels wordt dit formaat veel gebruikt in webdesign.

EDM-campagne
En deze verandering gaat verder. Het internet word steeds belangrijker. Was het vroegen een DM-campagne (Direct Mail campagne) die een actie moest genereren; nu is het de EDM-campagne (E-mail Direct Mail campagne) die in belangrijkheid toeneemt.

Vroeger stond de brochure centraal en alle communicatie-middelen verwezen naar deze brochure. Inmiddels is hier een grote verandering in gaande en staat de website centraal. Alle communicatie-middelen verwijzen naar deze website. Deze verandering is verder gegaan. Vroeger was de direct mailing in papieren vorm een belangrijke wervingstool. Tegenwoordig is dat de e-mail DM, die vaak afgekort wordt door EDM. Hier is door de nieuwe wet ter bescherming van de ontvanger wel een terugslag in gekomen; alleen mensen die hebben aangegeven dat zijn een e-mail wensen te ontvangen mogen gemaild worden.